مدل BXT در طراحی محصول

در پروسه طراحی محصول ابتدا لازم است تا زمینه کاری و سپس کاربر هدف مشخص شوند. در فاز انتخاب زمینه کاری، مدلی وجود دارد به نام مدل BXT که مخفف عبارات Business viability و eXperience desirability و Technical feasibility است. عبارت اول به معنی ارزش تجاری، عبارت دوم به معنی مطلوبیت برای کاربر و عبارت سوم به معنی امکان فنی است. برای طراحی و ارائه یک محصول موفق در زمینه فناوری اطلاعات، لازم است که توازن مناسبی بین این سه بخش ایجاد شود. به عبارتی، یک ایده و محصول بایستی از نظر تجاری توجیه پذیر باشد و بتوان روی درامدهای تجاری آن حساب کرد. افراد و کاربرانی باید وجود داشته باشند که تمایل و نیاز به استفاده از آن محصول را داشته باشند و در نهایت این که از نظر فنی بتوان آن ایده را عملیاتی کرد و محصول کاربردی را در اختیار کاربران قرار داد. این ها سه رکن اصلی هر محصول موفقی هستند. اگر هر یک از این سه رکن کمتر مورد توجه قرار گیرد، ایده و محصول شما در نهایت با شکست روبرو خواهد شد. عدم توجه به جنبه های تجاری و یا اجرای فنی ضعیف و پر از ایراد، منجر به درآمد ناپایدار محصول می شود و پشتبیانی از محصول را قطع یا دچار مشکل می کند. عدم توجه به بخش تجربه کاربری محصول باعث می شود تا کاربر در استفاده از محصول احساس رضایت و موفقیت نداشته باشد و در نتیجه وفاداری وی به محصول خدشه دار خواهد شد و چه بسا سراغ محصولات جایگزین برود. رقبایی هم که این موارد را نادیده بگیرند، به سرعت از شما عقب خواهند افتاد. در شرکت های بزرگ و بالغ، متخصصانی وجود دارند که آنالیزهای تجاری را انجام می دهند یا مدیران محصولی هستند که وظیفه ی روزانه آن ها جستجو و بررسی فرصت های جدید سرمایه گذاری است. یک طراح تجربه کاربری هم باید همکارانی داشته باشد تا به کمک آن ها به بررسی بیزینس مدل بپردازد و همواره از وجود بازار برای محصول مطمئن شود. وی اگر اطلاعات فنی نیز داشته باشد، در هنگام ارائه هر سولوشن و راه حل برای مسائل و مشکلات کاربر و بازار، جنبه های فنی آن را هم در نظر میگیرد و سعی می کند راه کارهایی بدهد که اجرایی باشند. اما باید دقت کرد که آگاهی از محدودیت های فنی، خلاقیت طراح را محدود نکند و مانع از طراحی های نو و انقلابی نشود. این یکی از توجیه هایی افرادیست که معتقدند طراح و توسعه دهنده، حتما باید دو شخص یا گروه جداگانه باشند. منبع: Introduction to Design Thinking

۱۳۹۸-۷-۷ ۱۳:۲۴:۴۷ +۰۰:۰۰۷ مهر ۱۳۹۸|Categories: تجربه کاربری|Tags: , , , , |

چرا عکس‌هایمان را در آنسپلش بگذاریم

به طور مشخص نمی شود گفت که قرار دادن عکس ها در آنسپلش، چه منافعی برای هر عکاس خواهد داشت اما من در صبحت با چند عکاس، به برخی از دلایل شخصی آنها برای این کار پی برده ام که مهم ترین شان را با شما به اشتراک می گذارم.

۱۳۹۸-۵-۲۹ ۱۲:۳۵:۵۸ +۰۰:۰۰۱۳ مهر ۱۳۹۷|Categories: عکاسی, همه مطالب|Tags: , , |

۴ دلیل که باعث می شوند نتوانیم عکس های شارپ و واضح بگیریم

گرفتن عکس های شارپ و واضح چیزی است که هر عکاسی تلاش می کند به آن برسد. فرقی نمی کند در چه ژانری از عکاسی فعالیت می کند. در حالی که روی کاغذ کمی ساده به نظر می رسد اما از سر یک پروژه ی عکاسی با عکس های شارپ به خانه برگشتن، آنقدرها هم ساده نیست. به خصوص وقتی که به عکاسی در شرایط خاص و چالش بر انگیز می پردازید. دلایل مختلفی می توانند باعث شوند که عکس هایمان آن طور که می خواهیم، شارپ نشوند اما خبر خوب این است که اکثر آن دلایل، راه حل های ساده ای دارند. در این نوشته من به مهم ترینشان اشاره می کنم و به شما میگویم که چگونه میتوانیم جلوی رخ دادن دوباره ی آنها را بگیریم.

۱۳۹۷-۶-۱۶ ۲۰:۵۹:۵۸ +۰۰:۰۰۱۶ شهریور ۱۳۹۷|Categories: عکاسی, همه مطالب|Tags: , , , , , |

برای من از مشتریانتان بگوئید

در اغلب موارد که با مشتریانم ملاقات می کنم و مراحل اولیه آشنایی برای شروع همکاری را طی می کنیم، می بینم که آنها علاقه ی زیادی دارند تا در مورد خودشان، شرکتشان و کسب و کارشان صحبت کنند و با ارائه ی توضیحات و فکت هایی سعی در معرفی برند و شرکتشان دارند. این که آنها که هستن و چه می کنند بسیار اهمیت دارد اما معمولا از مشتریانشان کمتر صحبت می کنند. اینکه آنها دقیقا که هستند و چه شخصیتی دارند. چگونه فکر می کنند و علایق و مشکلاتشان چیست. برای همین من به آن ها می گویم لطفا برای من از مشتریانتان بگوئيد. این برای من اهمیت بسیاری دارد و چشم انداز بهتری از آنها و محصولشان و راه پیش رو به من می دهد. در ادامه می خواهم به تشریح مراحل شش گانه یک فرایند استاندارد تجربه کاربری بپردازم. با من همراه باشید.

۱۲ نکته برای طراحی یک پروسه پرداخت عالی – قسمت اول

خرید آنلاین می تواند یه تجربه فوق العاده باشد. اولا لازم نیست راحتی خانه را ترک کنید، دوما به سرعت می توانید چند محصول را با هم مقایسه (compare) کنید و نظرات مشتری ها را راجع به آنها بخوانید و بهترین انتخاب را داشته باشید. اما این اتفاق می تواند گاهی کمی نا امید کننده باشد اگر پروسه خرید (checkout process) به درستی طراحی نشده باشد. این که دنبال لینک صفحه پرداخت بگردید و مجبور باشید فرم ثبت نام را پر کنید و بعد به شما گفته شود که محصول در انبار (stock) موجود نیست، چیزی نیست که بتواند روز شما را بسازد. صرف یک مقدار زمان بیشتر برای فاین تیون (فاین تیونینگ، fine-tuning یا fine-tune) کردن پروسه پرداخت و صیغل دادن تجربه کاربر قطعا باعث می شود که شما مشتری شادتری داشته باشید و فروشتان هم بیشتر شود. در این نوشته می خواهم ۱۲ نکته را برای رسیدن به این هدف با شما در میان بگذارم.

۱۳۹۷-۶-۱۲ ۱۲:۴۰:۲۲ +۰۰:۰۰۱۱ شهریور ۱۳۹۷|Categories: تجربه کاربری|Tags: , , , , , , , |
Load More Posts