تست خودآزمایی دانش تجربه کاربری

وبسایت ان ان گروپ (nngroup) با پرسیدن ده سئوال، به شما کمک می کند تا دانش خود را در زمینه طراحی تجربه کاربری بسنجید. این آزمون و سئوالات در سال ۲۰۱۷ طراحی شده اند و در ژانویه ۲۰۱۸ در این وبسایت منتشر شده اند. سئوالات همگی چهار جوابی هستن و بعد از پاسخ به آنها به شما می گوید که در چه سطحی از این دانش قرار دارید.

امتیاز ۱۰: اگر امتیاز ده باشد، یعنی به همه ی سئوالات پاسخ صحیح داده باشید، از شما می خواهد آماده باشید تا دفعه ی بعد که آگهی استخدام دادند، رزومه ی خود را برایشان بفرستید تا به احتمال زیاد شما را استخدام کنند.

امتیاز ۸ و ۹: شما یک متخصص تجربه کاربری هستید و استحقاق دریافت گواهینامه تجربه کاربری را دارید.

امتیاز ۶ و ۷: شما اطلاعات خوبی در مورد تجربه کاربری دارید اما برای سال بعد برنامه ریزی کنید تا مطالعات بیشتر و عمیق تری در این زمینه داشته باشید.

امتیاز ۱ تا ۵: خبر خوب اینه که هیچ وقت دیر نیست و از همین الان می تونید شروع کنید به تلاش و مطالعه برای فرا گرفتن تخصص تجربه کاربری.

امتیاز ۰: مطمئنید که درست آمده اید؟ ما اینجا داریم در مورد تجربه کاربری صحبت می کنیم.

لیست سئوالات

۱. اثر جذابیت-کارایی به چه چیز اشاره دارد؟

الف. تمایل کاربران به پذیرش محصولات با کارایی بهتر، بیشتر از تمایل آنها به پذیرش محصولات جذاب تر است.

ب. تمایل کاربران به پذیرش محصولات جذاب تر، بیشتر از تمایل آنها به پذیرش محصولات با کارایی بهتر است.

پ. کارایی و جذابیت هر دو به یک اندازه در طراحی محصول مهم اند.

ت. پذیرش جذابیت و کارایی یک وبسایت از سوی کاربر، در پنجاه میلی ثانیه ی اول مواجهه وی با وبسایت سنجیده می شود.

۲. کدام یک از موارد زیر، نوعی از ریز محتواها (Microcontent) نیست؟

الف. عنوان صفحه

ب. سرخط

پ. شعار تبلیغاتی

ت. متن ایمیل

۳. کدام یک از موارد زیر، اثر اجماع کاذب را بهتر شرح می دهد؟

الف. مردم تمایل دارند تصور کنند که سایر مردم در شرایط مختلف با آنها هم نظر و هم فکر هستند.

ب. طراح ها فکر می کنند که الگوهای طراحی مورد علاقه ی آنها بیشتر از چیزی که در واقعیت هست، رایج اند.

پ. مردم تصور می کنند که بیشتر اوقات نیازهای آنها منحصر به فرد است و در موارد نادر با دیگران هم نظر هستند و واکنش های یکسان نشان می دهند.

ت. اعضای یک تیم تمایل دارند طوری رفتار کنند که افراد خارج از تیم تصور کنند آنها با هم اجماع کامل دارند و منسجم هستند.

۴. چه تفاوتی بین نقشه سیر مشتری (Cutomer-Journey Map) و نقشه تجربه (Experience Map) وجود دارد؟

الف. نقشه سیر مشتری روی مشتری ها تمرکز دارد در حالی که نقشه تجربه تمرکزش روی کارمندان است.

ب. نقشه سیر مشتری، رویدادها را طبق سیر زمانی و به ترتیب ارائه می کند اما نقشه تجربه به ترتیب زمانی و توالی کاری ندارد.

پ. نقشه تجربه به محصول خاصی مربوط نیست اما نقشه سیر مشتری وابسته به یک محصول یا سرویس خاص است.

ت. نقشه سیر مشتری از منظر مخاطبان عام است و نه یک مشتری و کابر خاص

۵. کدام یک از موارد زیر بررسی جامع الگوی حرکت چشم را بهتر شرح می دهد؟

الف. چشم ها به طور مکرر به سمت بالا و چپ صفحات وب کشیده می شوند برای این که کاربر می خواهد مطمئن شود این صفحه در وبسایت مورد نظرش قرار دارد و نه وبسایت دیگر.

ب. چشم به به طور مکرر به همان قسمت صفحه کشیده می شوند برای این که رابط کاربری، انتظارات کاربر را بر آورده نمی کند.

پ. چشم ها به طور کاملا منظم همه ی قسمت های صفحه را اسکن می کند تا مطمئن شود چیزی را از دست نداده است.

ت. چشم ها آن قسمت از صفحه را که محتوای بیشتری دارد را به طور کامل اسکن می کن.

۶. کدام یک از موارد زیر معمولا در نقشه طراحی خدمات (Service Design Blueprint) گنجانده نمی شود؟

الف. احساسات مشتری

ب. فعالیت های مشتری

پ. فرایندها

ت. اتفاقات پشت صحنه

۷. کدام یک از موارد زیر در مورد پژوهش کمّی (Quantitative Research) درست است؟

الف. در حالت عادی نیاز به پنج کاربر دارد.

ب. در اغلب موارد برای اهداف شکل دهی به کار می رود. در مراحل اولیه ی طراحی برای شکل دادن به تصمیمات طراحی.

پ. به تولید آمارهای معناداری منتج می شود که در مطالعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

ت. به تیم اجازه می دهد تا بسته به نیازها، در جلسات مختلف، شرایط مطالعاتی را به صورت منعطف تغییر دهد.

۸. کدام قسمت از یک صفحه وب بیشترین توجه و دقت نظر کاربر را دریافت می کند؟

الف. نیمه سمت چپ صفحه

ب. نیمه سمت راست صفحه

پ. هر دو سمت صفحه به میزان مساوی

ت. بستگی دارد به سطح اولویت بندی اطلاعاتی (Information Hierarchy) وبسایت

۹. یکی از مزیت های اسلایدر در طراحی اپلیکیشن ها چیست؟

الف. روشی جذاب تر و درگیر کننده تر برای دریافت اطلاعات نسبت به سایر کنترلهای رابط کاربری هستند.

ب. به کاربر اجازه می دهند تا اثر همه ی مقادیر ممکن این کنترل را کشف کند.

پ. به کاربر کمک می کنند تا مقدار دقیقی را در میان بازه ای از مقادیر را انتخاب کند.

ت. اجازه می دهند که تا انتخاب مقادیر هم دقیق و هم واضح باشد.

۱۰. کدام یک از موارد زیر در مورد تست درخت (Tree Testing) درست است.

الف. باید قبل از کارد سورتینگ (Card Sorting) انجام شود.

ب. معمولا اطلاعات آماری و عددی را به دست نمی آورد.

پ. عاری از هر گونه قالب ظاهری است و تجربه کار با دیزاین نهایی را منعکس نمی کند.

ت. می تواند به عنوان جایگزین برای کارد سورتینگ استفاده شود.

 

منبع: NNGroup UX Quiz